Remplaçant du Gripen

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Deltafan
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Remplaçant du Gripen

#1

Message par Deltafan »

Article OPEX 360, avec le titre : Face à la Russie, la Suède renforce encore sa défense et annonce la mise au point d’un nouvel avion de combat

http://www.opex360.com/2020/06/20/face- ... de-combat/
s’agissant des forces aériennes, le ministre a annoncé le maintien des JAS-39 C/D Gripen, afin de permettre le maintien de six escadrons de chasse. Ces appareils cohabiteront avec le JAS-39 E/F, c’est à dire leur version évoluée, laquelle est actuellement mise au point par Saab.
Mais ce n’est pas tout : M. Hultqvist a également indiqué que le « développement d’un avion de chasse de prochaine génération va commencer ». Sans donner plus de détails.
Cela étant, en juillet 2019, la Suède et le Royaume-Uni signèrent un « mémorandum d’accord » visant à « examiner les possibilités de développement conjoint » en matière d’aviation de combat.
À l’époque, Stockholm avait précisé qu’il s’agissait de poser « les conditions d’une coopération plus étroite pour le développement de capacités futures pour les avions de combat » et que ce protocole d’accord ne supposait pas un « engagement à long terme » et qu’il n’empêchait pas » les signataires de « mener des études et des analyses similaires avec d’autres partenaires ».
En clair, il ne s’agissait pas pour la Suède de rejoindre le programme britannique d’avion de combat de nouvelle génération [appelé Tempest], seulement de prendre part à des études communes. Dans un communiqué, Saab avait fait valoir, avant la signature de ce protocole d’accord, qu’il avait travaillé avec « BAE Systems, Leonardo UK, MBDA et Rolls Royce, sur une étude de faisabilité concernant les futurs systèmes de combat aérien. »
Tempest or not Tempest, that is the question…

A suivre...
Dernière modification par Deltafan le mer. nov. 08, 2023 12:41 am, modifié 1 fois.
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jojo
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Re: Remplaçant du Gripen (?)

#2

Message par jojo »

Quand tu vois le patchwork qu'est le Gripen, je me demande ce que ça va donner :hum:
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TooCool_12f
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Re: Remplaçant du Gripen (?)

#3

Message par TooCool_12f »

euh... où ça?
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Deltafan
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Re: Remplaçant du Gripen (?)

#4

Message par Deltafan »

TooCool_12f a écrit :
dim. juin 21, 2020 7:21 pm
euh... où ça?
Mélange cellule (Suède ?), moteur (US ?), radar (italien ?), missiles (européens ?) et sûrement plein d'autres choses que j'oublie.
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Deltafan
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Re: Remplaçant du Gripen (?)

#5

Message par Deltafan »

Bon, ce qui suit indique qu'ils pourraient revenir dans le GCAP, ou aller vers le SCAF, ou faire seul ou acheter sur étagère...

Article Breakind Defense, avec le titre : Sweden commits to future fighter procurement decision in 2031: Official

https://breakingdefense.com/2023/11/swe ... n-in-2031/
After joining and then leaving the UK-led Future Combat Air System (FCAS), the Swedish military is now holding off on deciding its path to a next-generation fighter jet until 2031, after it can assess the “risks and possibilities” with different approaches, an official said today.

Three options are on the table for Stockholm: Either “build a system, develop a system with someone, or… acquire a system,” said the official, speaking under Chatham House Rules at the International Fighter Conference here in Madrid. “It’s an open question.”

“We did have both bilateral and trilateral cooperation with Britain and also with Italy on the FCAS program,” said the official. “We walked away from that about a year ago and started some national studies… connecting to what capabilities are needed for the future.” The official declined to comment on the reason behind Sweden ending collaboration with the UK and Italy. A decision has not been made by authorities so far on an Initial Operating Capability (IOC) date for whatever it chooses for a next-gen fighter, but a wide range of planning activities will inform the 2031 procurement decision.

Indicating some desired level of control by Sweden over a next-gen timeline, the official said Phase 1 will cover concept exploration between 2023 to 2025 with Phase 2 to address concept and technology development from 2026 to 2030. Operational analysis, system concepts and aircraft demonstrators are among the main lines of effort that are included across the two phases. Technology development activities will span from 2023 beyond 2030, while demonstrator planning will commence in 2026.

Disclosure of the long-term program planning comes after Sweden’s defense material agency (FMV) confirmed in September that it was prioritizing future fighter studies and “fact finding,” while Saab has also said it wants to be a “player” in the program, which would ideally include a role as a “systems of systems” integrator.

The French, German and Spanish Future Combat Air System (FCAS) program also known as SCAF and the Italian, Japanese and UK-led Global Combat Air Programme (GCAP), previously known as FCAS also, have both committed to a system-of-systems approach, where development of a next-generation fighter will allow them to control adjunct aircraft, effectors and sensors in ways previous combat jets have not been capable. GCAP is expected to be in service from 2035, with FCAS five years later.

“One thing that has not been decided in Sweden is IOC for the next generation fighter, so therefore that is quite a challenge because we need to be agnostic. … We can’t just look into one technology level and align that [development] to an IOC time,” said the official. He added that “risks” and “possibilities” must be weighed so a procurement decision can be reached, including what role Swedish government and industry would play in development.

“What has happened is that we have had a decision to go fully into a concept phase for the next-generation system, that [approval] happened the week after midsummer this year,” explained the official. “So what we will do is, we will need to deliver concepts, both on the system [a new fighter] and also on a system-of-system level. We need to do technology development and integration activities. We need to build up the national competence both on the government side, but also on the industry side.”

Sweden has time on its side to deliberate about which path to take for a future fighter procurement as Saab’s Gripen E, the backbone of the Swedish Air Force, is meant to be operated until 2060. Older Gripen C/D aircraft are expected to be retired between 2035 and 2040, or beyond, because of the war in Ukraine, according to the official.

But holding off until the end of the decade to make a firm future fighter procurement commitment risks losing industrial influence over design requirements on GCAP or FCAS, if Stockholm so decides to join one or the other, though officials from each program have often stressed they continue to be open to new partners.
(...)
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Re: Remplaçant du Gripen

#6

Message par Deltafan »

Article A&C, avec le titre : Système de Combat Aérien du Futur : le suédois Saab se donne un délai de réflexion de 2 ans avant de faire un choix

https://air-cosmos.com/article/systeme- ... hoix-68320
(...)
Depuis le retrait de la Suède du projet britannique de Système de combat aérien du futur FCAS s'appuyant sur un avion de combat de 6e génération baptisé Tempest, le groupe de défense suédois Saab travaille sur un scénario national. "La décision de quitter le projet FCAS a été celle du gouvernement suédois. Mais, il est vrai que, dans notre vision d'industriel, le ticket d'entrée demandé se chiffrait en centaines de millions et que le calendrier du Tempest ne correspondait pas à celui de notre avion de combat Gripen, que nous avons bien l'intention de faire voler jusqu'en 2050-2060. Enfin, les besoins du Royaume-Uni ne correspondaient pas vraiment à ceux de la Suède ", commente Micael Johansson, président de Saab AB, lors d'une rencontre avec la presse française à Stockholm.

Le groupe de défense suédois se donne deux ans de réflexion avant de faire un choix, "soit nous le faisons nous même, soit nous rejoignons un autre programme", poursuit Micael Johansson. "Nous avons deux points de décision dans notre réflexion : 2025 et 2031", précise de son côté Peter Nilsson, responsable des "programmes avancés" chez Saab Aeronautics. "Le cadre est le même pour tout le monde : quelle est la part donnée aux drones dans le système et quelle sera la taille de ces drones", ajoute-t-il. Peter Nilsson (...) concède sur le bout des lèvres que Saab "teste des trucs en soufflerie".

En fait, la Suède et le groupe Saab sont mobilisés à des priorités immédiates face à une menace russe dont la proximité est beaucoup plus perceptible qu'en France. (...) Les divisions du groupe Saab sont également mobilisées : de la panoplie des lance-roquettes antichar aux système radars de défense aérienne Giraffe dont une version super compactée de 400 kg peut être installée sur un "pick-up" en passant par l'avion de combat Gripen E. Si les campagnes de vente à l'export en Colombie et aux Philippines ne sont pas oubliées, les besoins de la Suède sont devenus une priorité. Pas moins de 35 Gripen E/F sont désormais à différents stades de la production.

Cela étant, menace russe ou pas, la Suède a des moyens budgétaires limités et pour l'industriel Saab il s'agit de tirer sur le Gripen E le plus longtemps possible en améliorant progressivement les capacités logicielles de ses différents systèmes de mission avec l'utilisation croissante de l'intelligence artificielle et des temps de reconfiguration très courts. Plus que la plate-forme, elle même, c'est là le coeur du sujet (...).
(...)
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Re: Remplaçant du Gripen

#7

Message par Deltafan »

Article bulgarianmilitary.com, avec le titre : Sweden to replace Gripen-E with FFS fighter comparable to Su-75

https://bulgarianmilitary.com/amp/2024/ ... -to-su-75/
(...)
Italian publication RID, citing a presentation by Peter Nilsson, who heads the Future Programs division at Saab: “during a press briefing, Peter Nilsson, the head of Saab’s Future Programs unit, unveiled the initial details of the next-generation air combat system. This innovative system will introduce a new lightweight fighter set to replace the Gripen-E.” According to RID, this new fighter concept is part of the Future Fighter System [FFS] program. Remarkably, the upcoming Swedish jet will be in the weight class of the Russian Su-75 Checkmate fighter. Similar to Russia’s Sukhoi Su-75 concept, the FFS will feature a single-engine design and offer advanced unmanned capabilities.

(...)
the Swedish defense procurement organization, FMV, is in the midst of a concept study for their future Swedish fighter jet. SAAB has been entrusted with carrying out “conceptual studies of future combat systems,” as stated by the company. This initiative will last through this year and into the next. The studies encompass “concept studies of manned and unmanned solutions from a systems perspective, technology development, and demonstrations.” SAAB will be collaborating with FMV, the Swedish Armed Forces, the Swedish Defense Research Agency, GKN Aerospace, and other industrial partners on this project.

(...)
Stockholm, having exited a UK-led initiative ( Global Combat Air Program [GCAP]), now faces a long timeline stretching to 2031 to decide its next steps. Will Sweden join one of the two existing programs (GCAP + Future Combat Air System [FCAS]), opt for a product from an external source, or embark on crafting its own solution? The prospect of creating a homegrown fighter is being explored by Saab and GKN through their latest studies.
(...)
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Re: Remplaçant du Gripen

#8

Message par Deltafan »


The slide featuring the numerous #KFS future fighter concepts for #Sweden was removed from the deck as it was presented to journos after the briefing, but this image has now been cleared for release by Saab. While unmanned, one of the manned concepts looked a lot like this...
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