Avions hypersoniques

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Deltafan
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Avions hypersoniques

#1

Message par Deltafan »

Article OPEX 360, avec le titre : L’US Air Force a confié une étude à Hermeus pour un concept d’avion hypersonique

http://www.opex360.com/2020/08/07/lus-a ... ersonique/
Le 6 août, Hermeus, une « start-up » spécialiste des technologies aérospatiales, a indiqué qu’elle venait d’obtenir, via AFWERX, l’incubateur technologique de l’US Air Force, un contrat de 1,5 millions de dollars pour mener une étude de concept portant sur la mise au point d’un avion hypersonique.
Devant transporter entre 9 et 19 passagers, un tel appareil serait mis en oeuvre par la Direction du transport aérien présidentiel et gouvernemental de l’US Air Force. En clair, il s’agirait de remplacer les Gulfstream de la flotte présidentielle par un avion pouvant assurer une liaison entre les États-Unis et l’Europe en 90 minutes.
Cela étant, si une telle prouesse est effectivement dans les cordes de Hermeus, on peut aisément imaginer que le Pentagone trouvera d’autres applications à cette technologie… comme un successeur du SR-71 Blackbird, l’avion espion qui, capable de voler à la vitesse de Mach 3, a été retiré du service en 1998.
(...)
Hermeus assure qu’il a déjà testé avec succès un moteur à cycle combiné permettant le vol hypersonique.
« En utilisant notre technologie de pré-refroidissement, nous avons pris un moteur à turbine à gaz standard et l’avons fait fonctionner à des conditions de vitesse de vol plus rapides que le célèbre SR-71 », a déclaré Glenn Case, directeur de la technologie chez Hermeus. Ensuite, « nous avons poussé le mode statoréacteur aux conditions de Mach 4-5, démontrant une capacité de propulsion hypersonique aérobie », a-t-il ajouté.
(...)
D’autres entreprises ont des projets similaires. Des grands noms du secteur, comme Boeing et Lockheed-Martin, mais aussi d’autres « start-ups », comme Boom, une « jeune pousse » implantée dans le Colorado, soutenue par Virgin Galactic et l’astronaute Mark Kelly. Mais les résultats les plus prometteurs sont ceux obtenus par le britannique Reaction Engines, dont le moteur SABRE [Synergetic Air-Breathing Rocket Engine], susceptible de révolutionner à la fois à la fois l’accès à l’espace et le vol à grande vitesse.
Par ailleurs, en France, l’Office national d’études et de recherches aérospatiales [ONERA] a fait part de son intention de mener des travaux visant à mettre au point un « aéronef de combat hypersonique » devant « s’entendre au sens large d’aéronef militaire » et pouvant « s’étendre à toute mission d’intérêt militaire. »
Ouais...

SABRE and Co., ça fait plus de 30 ans qu'on en parle (même si dans des systèmes aérospatiaux antérieurs), mais je n'ai toujours rien vu voler. Alors le nouveau venu américain...

On verra bien.

A suivre...
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warbird2000
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Re: Avions hypersoniques

#2

Message par warbird2000 »

Trump devient vieux
Les voyages cela fatigue a son age
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OPIT
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Re: Avions hypersoniques

#3

Message par OPIT »

warbird2000 a écrit :
dim. août 09, 2020 12:34 pm
Trump devient vieux
Tu radotes, j'en déduis que toi aussi. :exit:

warbird2000
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Re: Avions hypersoniques

#4

Message par warbird2000 »

OPIT a écrit :
dim. août 09, 2020 8:30 pm
warbird2000 a écrit :
dim. août 09, 2020 12:34 pm
Trump devient vieux
Tu radotes, j'en déduis que toi aussi. :exit:
Remarque tout à fait pertinente opit :wheelchai :doctor:
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Ric
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Re: Avions hypersoniques

#5

Message par Ric »

Rien que pour cet échange je ne vais pas retirer le doublon, on tient enfin la preuve aue Warbird est sénile! lol
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warbird2000
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Re: Avions hypersoniques

#6

Message par warbird2000 »

Ric a écrit :
dim. août 09, 2020 8:53 pm
Rien que pour cet échange je ne vais pas retirer le doublon, on tient enfin la preuve aue Warbird est sénile! lol
Ric , un warbird cela a au moins 75 ans :)
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Ric
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Re: Avions hypersoniques

#7

Message par Ric »

Je taquine ;)
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Re: Avions hypersoniques

#8

Message par Deltafan »

L'aventure Hermeus continue, pour l'instant...

Article Defense News, avec le titre : Aerospace startup gets $60M from the US Air Force to build hypersonic passenger plane

https://www.defensenews.com/air/2021/08 ... ger-plane/
The U.S. Air Force and several venture capital firms are making a $60 million investment in Hermeus Corporation, a Georgia-based startup that wants to develop the world’s first reusable hypersonic aircraft.
The end goal: a passenger aircraft that can fly in excess of five times the speed of sound, capable of traveling from New York to Paris in 90 minutes instead of the seven hours it takes most commercial airliners today.
Although the Air Force’s investment is small, relatively speaking, it could give the service a window into the development of groundbreaking technology and help broaden its base of potential suppliers.
“Ultimately we want to have options within the commercial aircraft marketplace for platforms that can be modified for enduring Air Force missions such as senior leader transport, as well as mobility, [intelligence, surveillance and reconnaissance], and possibly other mission sets,” said Brig. Gen. Jason Lindsey, the service’s program executive officer for presidential and executive airlift.
The contract, awarded July 30, covers a period of three years and sets five objectives for Hermeus, the Air Force said in an Aug. 5 statement announcing the deal.
For instance, the company is tasked with building three prototypes of its Quarterhorse aircraft, testing a full-scale reusable hypersonic propulsion system and providing data to the Air Force that it can use in future war-gaming efforts.
The first Quarterhorse aircraft will be unmanned to eliminate the risk of having a human pilot fly an experimental aircraft and allow the company to move to flight testing earlier, Skyler Shuford, Hermeus’ chief operations officer, said in a video posted to Twitter.
The company has already built and tested a subscale hypersonic engine prototype and is working on a full-scale engine demonstrator, Aviation International News reported in November 2020.
(...)
After the three year development effort, the Air Force will evaluate Hermeus’ progress and determine next steps, the service said.
(...)
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Kamov
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²

#9

Message par Kamov »

Encore une chimère comme on en voit de temps en temps
J'ai refait tous les calculs... notre idée est irréalisable, il ne nous reste qu'une chose: la réaliser!
Pierre Georges Latécoère

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Re: Avions hypersoniques

#10

Message par Deltafan »

Article Hermeus.com, avec le titre : Hermeus goes full throttle at unveil of quaterhorse prototype

https://www.hermeus.com/blog-quarterhorse-unveil

Bon, pas grand chose de concret dans le texte. Ce premier "prototype" est prévu uniquement pour des essais statiques. Il ne volera jamais. Bizarre l'"entrée d'air"... La base du moteur est un GE-85.

https://www.aerospacetestinginternation ... -2022.html

A suivre...

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Re: Avions hypersoniques

#11

Message par Deltafan »

Article The Drive, avec le titre : Hypersonic Strike Aircraft Capability Is Part Of The Air Force's Shadowy Project Mayhem

https://www.thedrive.com/the-war-zone/4 ... ect-mayhem
The Air Force wants this hypersonic platform to be able to carry out strike and intelligence-gathering missions with one of three different payloads.

The U.S. Air Force has revealed new details about its secretive Mayhem hypersonic air vehicle program. Previously it was understood that this program was focused, at least in part, on acquiring testbeds to support work on advanced high-speed jet engines like the ones that have reportedly been in development for proposed hypersonic aircraft such as Lockheed Martin's SR-72. The service has now disclosed that it is seeking a modular experimental design that could be configured to carry one of two different kinds of payloads for strike missions, or a sensor package to enable it to conduct "responsive" intelligence, surveillance, and reconnaissance, or ISR, sorties.

The new information about Mayhem was contained in a contracting document that the Air Force Research Laboratory (AFRL) posted online on Dec. 14, 2021. That same document also indicates that the full formal name of the program has changed from "Expendable Hypersonic Multi-Mission Air-Breathing Demonstrator" to "Hypersonic Multi-mission ISR and Strike." The name "Multi-Mission Cruiser" had been associated with this project in the past, as well. Mayhem, which the Air Force first disclosed the existence of last year, is also part of a larger AFRL effort known as Enabling Technologies for High-Speed Operable Systems (ETHOS).

"The Mayhem Program is focused on delivering a larger class air-breathing hypersonic system capable of executing multiple missions with a standardized payload interface, providing a significant technological advancement and future capability," the contracting document says. "The system goal is to carry payloads five-times the mass and double the range of current technology capability systems. The standardized payload interface would create multiple opportunities for various payload integration within the same hypersonic system."

No information is provided about the "current technology capability systems" that the Mayhem program requirements have been derived from. The document does say that "this requirement will be classified Secret, with the possibility of requiring Top Secret access at later stages of the requirement" and "a program ceiling of $371M is currently anticipated."

(...)

Information about any other requirements for the Mayhem air vehicle design, beyond that it will be capable of hypersonic flight, defined as any speed above Mach 5, remains scant. The Air Force has previously confirmed that the project is linked to research and development of "advanced scramjet propulsion technologies" and "multi-cycle" jet engine designs. This had appeared to point to work on turbine-based combined cycle (TBCC) or dual-mode scramjet engine types.

(...)
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Re: Avions hypersoniques

#12

Message par Deltafan »

Article The Drive (comportant quelques tweets), avec le titre : Boeing Reveals New Hypersonic Aircraft Model Evolved From Previous Valkyrie Concept

https://www.thedrive.com/the-war-zone/4 ... -years-ago

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Re: Avions hypersoniques

#13

Message par Deltafan »

Article A&C, avec le titre : Le Royaume-Uni dévoile son avion hypersonique, « Concept V »

https://air-cosmos.com/article/le-royau ... pt-v-43518
Ce jeudi 18 juillet, lors du salon aéronautique de Farnborough, le Royaume-Uni annonce un nouveau concept d’avion militaire hypersonique, nommé Concept V.
(...)
Cet avion monomoteur, fait partie du programme expérimental de véhicule aérien hypersonique (HVX) mené par plusieurs acteurs britanniques tels que : le Rapid Capabilities Office (RCO - Bureau des capacités rapide) de l’armée la Royal Air Force, le Defence Science and Technology Laboratory (Dstl), le National Security Strategic Investment Fund (NSSIF), Reaction Engines et Rolls-Royce. Il est prévu que le programme soit étendu à d’autres entreprises aérospatiales. Le programme HVX, vise à faire du Royaume-Uni « un leader dans le domaine des systèmes aériens hypersoniques réutilisables ».

Dans un communiqué de presse, Reaction Engines indique que le programme HVX « a été mis en place pour développer rapidement des technologies critiques à haute-Mach/hypersonique, notamment de nouvelles architectures de propulsion aérobie, des systèmes de gestion thermique innovants et des concepts de véhicules avancés. Une campagne d'essai de moteur expérimental à grande échelle a maintenant commencé. […] L'objectif immédiat de HVX est de faire mûrir rapidement les technologies susceptibles de réduire de manière significative le coût de développement d'un véhicule aérien réutilisable à haute mobilité/hypersonique ».

(...)

Le vice-maréchal de l'air Linc Taylor, chef d'état-major de la capacité aérienne de la Royal Air Force déclare que « ce partenariat bénéficie d'une série d'initiatives alignées, intégrant des compétences et des technologies de classe mondiale sur une série d'expérimentations à court terme pour informer notre [leur] planification des capacités futures ». Bien que le programme ait démarré il y a seulement 3 ans et reste expérimental, il montre bien que le futur est à l’hypersonique.
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S'il décolle aussi vite que HOTOL/SABRE/Skylon, ça risque d'être long...

A suivre...
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Re: Avions hypersoniques

#14

Message par Deltafan »

Article Defense News, avec le titre : Pentagon seeks commercial tech for hypersonic test vehicle

https://www.defensenews.com/battlefield ... t-vehicle/
(...)
The Defense Innovation Unit published a notice this week seeking proposals from commercial industry for a hypersonic test vehicle to help alleviate the strain on the Pentagon’s testing infrastructure through a program called Hypersonic and High-Cadence Airborne Testing Capabilities, or HyCAT. The organization, which works with non-traditional companies to push commercial technology to military users, plans to select providers by the end of this year and aims to fly the aircraft sometime in the next two years, according to a Sept. 1 posting.

DoD is on track to spend about $15 billion between 2015 and 2024 developing hypersonic systems, which can fly at speeds greater than Mach 5, or about one mile per second. That investment is spread across about 70 programs led by the military services and their research labs, which are largely testing weapon systems, but are beginning to consider the technology for high-speed cargo transport and presidential airlift applications.
(...)
The program is not only seeking air vehicle designs, but is also interested in associated technologies, like hypersonic propulsion systems and advanced materials.
(...)
HyCAT is open to international industry, (...) the organization expects to see interest from companies in Japan, Australia, Norway and India.

Ryan Weed, DIU’s program manager for HyCAT, said there has been some skepticism within the department about whether there is a real commercial market for hypersonic technology, but he thinks that mindset is changing. One sign of that shift is a $60 million deal the U.S. Air Force struck in 2021 with Atlanta-based startup Hermeus Corporation to support the company’s development of a hypersonic passenger vehicle. The service has said the work could inform plans for future high-speed cargo or presidential transport aircraft.
(...)
Weed said he expects the number of companies interested in the project to land “in the dozens.” DIU expects to choose multiple providers, but he said the full scope of the effort and the cost to the department will depend on the responses.
(...)
HyCAT is one of three new hypersonics-focused projects at DIU. Weed declined to discuss the other opportunities in detail, but said they will likely be announced fairly soon and center more on technology development and exploration of new concepts for operating hypersonic systems.
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Re: Avions hypersoniques

#15

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Article Sandboxx, avec le titre : Hypersonic firm Hermeus proves their Mach 5+ jet engine works

https://www.sandboxx.us/blog/hypersonic ... ine-works/
On Thursday, Atlanta-based aviation firm Hermeus released a dramatic new video showing their hypersonic engine successfully transitioning from turbojet to ramjet operation, paving the way for it to propel their Quarterhorse aircraft to Mach 5 and potentially even beyond.

Hypersonic missiles, or weapons capable of flying and maneuvering at speeds above Mach 5, have been the subject of intense media focus in recent years, but efforts like the U.S. Air Force Research Laboratory’s Mayhem program and private firms like Hermeus are looking far beyond single-use high-speed munitions. Instead, these efforts aim to field fully reusable hypersonic aircraft leveraging a variety of different propulsion methodologies.
Hermeus’ Quarterhorse hypersonic testbed is an uncrewed aircraft meant to demonstrate the relatively young company’s ability to design, build, and field a truly reusable hypersonic aircraft. Building the unique engine intended to power it is arguably the biggest hurdle they need to overcome to get Quarterhorse into the sky.
Quarterhorse will be powered by the firm’s turbine-based combined cycle engine (TBCC) that marries two very different forms of jet propulsion: a traditional turbojet for low-speed flight just like the ones that power fighter aircraft, and a more exotic ramjet to take over at high speed and push Quarterhorse up and over Mach 5. When it’s time to land, the aircraft transitions back to the turbojet to manage its low-speed approach.
(...)
Successfully creating a single engine system that can transition from turbojet operation to ramjet is, in itself, an impressive feat of engineering, but Hermeus has managed to do it in just 21 months and for a grand total of just $18 million.
The firm’s novel and cost-effective approach to hypersonic aviation has already caught the attention of some deep pockets, raising more than a hundred million dollars from organizations ranging from Raytheon Technologies to the U.S. Air Force.
(...)
Hermeus aims to get past this issue by combining a turbojet and ramjet into a single engine — which they’ve dubbed, Chimera.
(...)
Hermeus’ aims to begin flight testing their hypersonic Quarterhorse near the end of 2023, with aims to field both commercially viable hypersonic platforms as well as systems designed specifically for military applications.
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Re: Avions hypersoniques

#16

Message par Deltafan »

Quelques nouvelles du Quaterhorse de Hermeus (pour rappel, l'article juste au-dessus, du 21 novembre 2022, annonçait le premier vol "vers la fin de 2023") :

Article Sandboxx, avec le titre : Hermeus' hypersonic aircraft takes another big step toward flight

https://www.sandboxx.us/news/hermeus-hy ... 307947a252
Atlanta-based aviation firm Hermeus is actively developing a reusable hypersonic aircraft for both military and commercial applications, and this week it released a never-before-seen image of its technology demonstrator as it progresses toward ground testing in the months ahead.

Hermeus’ technology demonstrator, Quarterhorse, eventually aims to achieve speeds in excess of Mach 4 and potentially even higher thanks to the company’s unique propulsion system design. But before this high-speed platform can fly, it has to learn to walk… or more appropriately, taxi. And that’s precisely what the company’s recently unveiled Quarterhorse Mk 0 prototype aims to do. Once complete, this non-flying aircraft will provide Hermeus with the opportunity to begin testing onboard systems like its remote flight controls, while production on the Quarterhorse Mk 1 – the company’s first flying prototype – is underway.

Quarterhorse measures about 40 feet in length and is powered by a turbine-based combined cycle (TBCC) engine of Hermeus’ own design dubbed Chimera. As its name reflects, this air-breathing jet engine could really be thought of as two engines in one: the first a turbojet and the second a ramjet. Turbojets are adept at powering aircraft from a complete stop and up to around Mach 3. Ramjets take over at high speeds; Chimera’s ramjet is designed to accelerate Quarterhorse past Mach 4 and potentially even beyond Mach 5 at altitudes as high as 95,000 feet. Hermeus successfully demonstrated Chimera’s ability to transition from turbojet to ramjet power in a high-speed wind tunnel last November.

Achieving these speeds would make Hermeus’ Quarterhorse the fastest reusable jet of all time, eclipsing the legendary SR-71 Blackbird that has maintained the title for nearly 60 years, despite being retired for 24 of them. (There have been faster air-breathing jets like NASA’s scramjet-powered X-43 Waverider, but these platforms lacked the ability to land, and as such, were single-use.)

Hermeus doesn’t expect to steal the Blackbird’s title right away, however. Once ground testing is complete on Quarterhorse Mk 0, the next iteration – Mk 1 – will be tasked with taking flight to more thoroughly test its onboard avionics, flight controls, hydraulics, and other systems at likely subsonic speeds. Hermeus will then leverage lessons learned from the first two vehicles to begin construction on Quarterhorse Mk 2, which will stretch its afterburning legs beyond the sound barrier to begin a supersonic flight testing regime up to speeds below Mach 3.

Finally, with test data gathered from taxi, subsonic, and supersonic flight testing, construction will begin on the Quarterhorse Mk 3 – which Hermeus says will be able to fly faster than the SR-71, which had a publicly disclosed top speed of Mach 3.2. Hermeus isn’t aiming to just squeak by that record, however, and intends to push the Quarterhorse Mk 3 beyond Mach 4.


Using Hermeus’ Chimera TBCC propulsion system, it’s possible that Quarterhorse could eventually see speeds in excess of Mach 5 – which is commonly considered the hypersonic barrier. (Technically speaking, the hypersonic barrier is defined as the speed at which the chemical makeup of the air you fly through is affected by that interaction, but this tends to start happening at around Mach 5). That would make this plucky start-up not only the owner of the world’s fastest reusable jet, but also Hermeus the world’s first company to field a reusable hypersonic aircraft.

With Quarterhorse under its belt, Hermeus then intends to move to its military-specific platform, Darkhorse, which will be powered by an even larger and more powerful TBCC engine using a Pratt & Whitney F100 turbofan as its foundation. The F100, which powers high-performance fighters like the F-15 Eagle, will provide more than four times the thrust of Chimera’s current J85, allowing for much larger payloads and even greater speeds.

(...)


Donc, c'est vers le premier roulage du premier véhicule, qui ne volera pas, que se dirige Hermeus vers fin 2023... On est loin de la promesse initiale...

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Re: Avions hypersoniques

#17

Message par Deltafan »

On en a parlé là : viewtopic.php?f=279&t=219632

mais je reprends, pour l'instant, sur ce topic-ci, vu son antériorité sur le sujet.

Article A&C, avec le titre : Hermeus dévoile le Quarterhorse Mark I

https://air-cosmos.com/article/hermeus- ... rk-i-68681
(...)
Hermeus, la société qui vise à mettre en œuvre des avions hypersoniques, a dévoilé son premier appareil, baptisé Quarterhorse Mk 1. Ce démonstrateur technologique est le second de l'entreprise et devrait prendre son envol dans le courant de l'année, après Quarterhorse Mk 0 qui a achevé sa campagne d'essais en novembre 2023. Le Quarterhorse Mk 1 est un avion téléguidé sans équipage, propulsé par un moteur GE J85. Sa mission principale est de démontrer le décollage et l'atterrissage à grande vitesse, une capacité clé unique pour les futurs avions hypersoniques de la feuille de route de l'entreprise. Les essais en vol auront lieu sur la base aérienne d'Edwards, haut lieu des avions X (pour expérimentaux).

Cette étape marque le passage de la phase de conception et de construction à la phase d'essais intégrés pour le Mk 1. Au cours des prochains mois, le véhicule subira une batterie de tests portant sur ses sous-systèmes, sa station au sol, ses opérations et ses facteurs humains, afin de le préparer aux essais en vol qui auront lieu plus tard dans l'année.
(...)

Chaque avion du programme Quarterhorse gagne progressivement en complexité, en s'appuyant sur les enseignements tirés des constructions précédentes. Cette approche permet de gérer les risques du programme sur plusieurs véhicules et d'accélérer la fourniture de produits et de services aux clients d'Hermeus. "L'aspect le plus unique et le plus important de notre approche du développement d'un avion hypersonique est notre rythme d'itération - concevoir, construire et faire voler un avion en moins d'un an, chaque année", a déclaré AJ Piplica, PDG et cofondateur d'Hermeus.
(...)

Outre la présentation de l'avion, Hermeus a également fait part de ses projets pour la prochaine version du Quarterhorse - Mk 2 - qui sera équipée du moteur Pratt & Whitney F100 et volera à des vitesses supersoniques l'année prochaine.
(...)
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